<
>

Kajsa Arvidsson - Kraftwerk Racing Team

I år en du en del av Kraftwerk Racing och tjejlaget i endurance. Är det din första RR-säsong?

Ja det är det. Ska bli riktigt spännande och kul!

undefined

Hur har din väg sett ut fram till idag.. har du gått från gata till bana osv? Uppvuxen i en motorfamilj?

Jag har alltid varit intresserad av motorer och dess ljud. Både båt, bil och MC. Överlycklig tjej som jag var när jag fick övningsköra med en Porsche Carrera 4S. Ingen värsting bil men bra nog för att övningsköra med. MC blev ett större intresse när jag fick vara passagerare under en hel sommar 2014. Jag bestämde mig efter det att ta kortet själv och sent på sommaren 2015 tog jag kortet och hann mest bara köpa en hoj., sen blev det kallt. 2016 körde jag mycket knixkurser och testade på bankörning vid få tillfällen. Köra på gata fanns knappt ngt intresse för, det var mest transportsträckorna. 2017 började jag året med att ta RR-licens och därefter började banåkningen.

Du byter från Honda CBR600RR till Yamaha R6.. varför? Har du hunnit köra den nya hojen än, och hur upplevde du skillnaden?

Min Honda hade mycket av originaldelarna kvar på och jag kände att det skulle vara kul att testa ngt nytt. Hade hört gott om Yamaha R6 och fick syn på en annons där hojen var fullt bankittad med bra utrustning, så jag slog till. Jag testade den förra helgen faktiskt och det var positivt! Gav mig ett nytt personbästa på Gelleråsen. Chassit och motorn är det stor skillnad på. Hondan var rätt klen i motorn till skillnad mot den här. Vi har inte riktigt kommit överens ännu helt men det gör vi nog snart.

undefined

Kraftwerk Racing.. varför blev det ett tjejlag?

Det var faktiskt Lotta som tog upp idén på Pit Stop Café på Gelleråsen en av de sista körningarna förra året. Det lät så roligt att jag tackade ja direkt! Vi pratade ihop oss om vilka som skulle tänka sig vilja tävla med oss och till slut fick vi ihop ett grymt team!

Inom vilket område i din körning försöker du utvecklas?

Jag tror nog vi alla försöker utvecklas till att bli snabbare, men det är verkligen vad jag ska fokusera på i år. Att våga mer, jag är ganska feg av mig när det gäller att gasa ut ur kurvorna och verkligen hålla fullt på ställen där man ska, vilket jag inte gör idag.

Du kör med Lotta, Emma och Sophie.

Vilken är deras bästa egenskap som 1: förare och 2: som person?

Lotta är både envis och driven av sig. Har hon bestämt sig för något genomför hon det. Den bestämdheten tror jag gynnar oss mycket bra.

Emma är riktigt snabb! Vår snabbaste förare och grym i starterna. Hon är alltid positiv och glad vilket kommer göra stämningen bra i depån och i teamet.

Sophie gillar att jaga på banan när hon tävlar, det driver henne att bli snabbare. Som tur så är vi många på banan, så hon har många att jaga. Jag ska försöka ha samma inställning under varje race!

Och vad kan du bidra med till laget?

Jag är nog en blandning av mina tre teamkollegor. Vi alla är omtänksamma och vill ha roligt!

undefined

Har du någon bana som du vill köra på.. ngn på to do-listan?

Rudskogen är en favoritbana. Synd bara att den ligger en bit ifrån. Den ska jag både träna och tävla på i år om allt går som det ska. Annars är en önskan att köra på någon bana i Spanien, dock får jag se när det blir av eftersom ekonomin inte tillåter det just nu. Men en dag hoppas jag på att göra det.

Text: Dan Höijer

Foto: Lotta Kronåker

Foto: Malin Kullberg

Roadracing logo
roadracingSE
2 maj 2019 kl. 19:21

RoadracingSE på Instagram